Angst

Slip din angst fri, så den ikke får lov at styre dit liv.

Angst Psykolog Ellen Garne Angst er frygt, der har taget overhånd: En psykologisk-fysisk overreaktion på ting, der ikke er nær så farlige, som det er lykkedes en hjerne at få overbevist sig selv om.

Angst for hunde, sygdom, ulykker, klovne, edderkopper, højder - listen over, hvad vi kan være overdrevent bange for, er uendelig.

Frygt er naturlig. Havde vi ikke af natur været gode til at opdage farer og reagere frygtsomt i farlige situationer, var vi nok ikke overlevet som art. Derfor er vi ofte instinktivt frygtsomme overfor nye ting og ting, vi ikke kan se.

De fleste mennesker har noget, de er lidt mere bange for end nødvendigt, uden det er noget problem i hverdagen. Hvis angst eller fobier styrer dit liv for meget eller forhindrer dig i at leve det liv og føre de ting, du gerne vil, er det klogt at søge behandling.

Hvorfor får man angstanfald?

De første gange kan angstanfald opstå nærmest ud af det blå. De fleste finder dog ved nærmere eftertanke en eller flere udløsende faktorer. Ofte viser det sig, at man i tiden op til anfaldet har været udsat for længere tids overbelastning af en eller anden art.

Alle kan i løbet af deres liv opleve noget, der minder om angstanfald. Dog forhøjer ubehandlede traumer og en utryg barndom med omsorgssvigt og/eller overgreb formentlig risikoen.

Fordi et angstanfald er meget ubehageligt, forsøger de fleste bagefter at finde ud af, hvorfor det kom og hvordan de undgår det kommer igen. Nogle gange er angsten for et angstanfald mindst lige så belastende for selve anfaldet.

Der er sjældent én forklaring på et angstanfald. Det er mindre vigtigt at finde den præcise kilde end at finde ud af, hvordan man håndterer og (allerhelst!) slipper for flere.

Angstanfald kaldes også panikanfald, måske fordi panik rent sprogligt lyder mere voldsomt end angst, og et angstanfald kan være meget en voldsom og skræmmende oplevelse.

Ellens Blog:

- Flyskræk (september 2018)

- Angstanfald i Netto (september 2018)