Følelser

Mange følelser er dejlige og hjælpsomme. Andre mere besværlige.

Følelser - tegningMennesker er fulde af følelser. Hver dag.

Nogle gange lægger vi ikke mærke til dem, men reagerer bare spontant på dem. Når vi er glade, smiler vi. Når vi er sultne, spiser vi. Når vi er trætte, sover vi.

Stærke følelser er naturlige, brugbare og nødvendige. De er jo vigtige ingredienser i at leve et meningsfuldt menneskeliv!

Stærke negative følelser kan fylde meget, i perioder nærmest det hele. Især følelser som sorg, vrede og angst kan være besværlige, hvis de i lange perioder får lov at fylde for meget.

Hvis du føler sig slidt op af stærke, negative følelser: Start med at acceptere, at de negative følelser er der, og husk at det også er vigtigt at slippe dem igen.

Stærke følelser er kun et problem, hvis de overtager styringen af dit liv på en måde, du ikke bryder dig om: Hvis de får dig til at sige eller gøre ting, du ikke kan lide. Hvis de er destruktive og æder dit livsmod. Hvis de holder dig vågen alt for mange nætter. Hvis de ødelægger dine nære relationer.

Stærke positive følelser af lykke, håb, tillid, stolthed og kærlighed er med til at gøre livet værd at leve. Gode følelser kræver kærlig pasning og pleje for at trives og gro og kan ikke bare plukkes, når du en dag får tid. At jagte de gode følelser hos andre eller i den verden, vi kan se og røre ved, er at jage i blinde.

Følelser kan trænes

Følelser er lidt som muskler: De bliver større og stærkere, når de stimuleres.

Følelser aktiveres af de ting, der sker omkring os og af de erfaringer, vi bærer i vores livs-bagage. Vi har heldigvis også selv en vis indflydelse på, hvordan følelser stimuleres og aktiveres.

Følelser stimuleres af opmærksomhed:

  • Man kan gruble så meget over sin tristhed, at den vokser sig stor og stærk og ikke til at slippe
  • Man kan hidse sig så meget op over småting, at vreden fylder det hele og stjæler pladsen fra andre følelser
  • Man kan pleje sin skamfølelse så intenst, at der ikke er plads til at tilgive eller finde genopretningsløsninger på det, man skammer sig over

Heldigvis er det ikke kun de negative følelser, der bliver stærkere af opmærksomhed:

  • Glæde vokser, når man tænker på eller gør ting, der gør én selv eller andre glade
  • Stolthed trives med skulderklap og anerkendelse
  • Kærlighed bygges af omsorg, samvær og nærvær

Lykke-følelser er svære at beskrive, men vældigt attraktive at have. Betragter man lykke som noget, der findes ude i verden, kan man bruge et helt liv på forgæves jagt efter lykke. Lykke bor nemlig indeni, ikke udenpå.

Besværlige følelser?

For mange er de mest besværlige følelser vrede, angst, had og ked-af-det-hed.

Besværlige følelser kan være så svære at rumme, at vi forsøger at gemme dem væk og glemme dem. Måske fordi de forbindes med uønskede traumatiske/dramatiske/negative oplevelser. Snak om oplevelserne og de følelser, der følger med og tro på, at alle besværlige følelser med tiden bliver lettere at bære.

Er vi udkørte eller stressede kan følelser sidde "uden på kroppen". Så er det ofte sværere at styre, forklare og acceptere, at vi reagerer, som vi gør. Jo mere udkørte og stressede vi er, jo mere tilbøjelige er vi nok også til at pakke følelserne væk, både de besværlige og gode.

Når besværlige følelser pakkes væk eller ignoreres, kan de finde på at dukke uinviteret op: Man bliver pludselig ustyrligt rasende, helt vildt bange eller enormt ked af det, uden nogen åbenlys grund. Nogen kalder det at overreagere, når stærke følelser trigges af noget, andre synes er ingenting. Måske bliver man flov over sin egen reaktion og prøver at undgå at komme i samme situation igen.

Uanset hvor mærkværdig og uønsket en følelse og de reaktioner, den forårsager er, er der altid en årsag. Måske er årsagen godt gemt, men den er derinde et sted.

Følelser, der ikke får opmærksomhed og omsorg, kan manifestere sig som beslægtede følelse: Man bliver vred, når man føler sig skræmt, ydmyget eller såret. Eller bliver ked af det eller bange, når man oplever noget der skaber minder om tidligere ubehagelige oplevelser.

Bliv ven med dine følelser

Er dit liv fyldt med besværlige følelser og tanker, der styrer dit liv i en retning, du ikke bryder dig om? Gør noget ved det. Find tid og energi til at blive klogere på dig selv og dine følelser:

  • Mærk efter, hvad dine følelser prøver at fortælle dig
  • Tænk over, hvorfor besværlige følelser og tanker fylder så meget
  • Snak om dine følelser

Hænger du fast i grublerier over besværlige følelser, så prøv at snakke om dem. Find en, der vil lytte til dig. Man kan blive klogere på sig selv af at høre, hvad man selv siger. Ved at snakke om dine følelser bliver du bedre til at forstå hvad det er, der trigger og vedligeholder besværlige følelser og tanker.

Det tager tid og kræver både mod og energi at blive ven med sine besværlige følelser, men giv ikke op. Du kan få det bedre og du kan blive bedre til at håndtere dine følelser. Både de besværlige, de OK og de rigtig gode af dem.