Tankemylder

Tankemylder

Tankemylder

Tanker, der kommer flyvende, brasende, stormende. Uden pause. Den ene efter den anden. Tanker, der forstyrrer, bekymrer og farver fortid, nutid og fremtid sort, blå eller skræmmende ugennemsigtig.

Tanker er gode at have, men når de kommer myldrende i alt for stort og uoverskueligt antal, kan de føles krævende, overvældende og besværlige.

Tankemylder er ofte værst, når man har fri og bare gerne vil slappe af. Tankemylder kan gøre det svært at sove.

Tankemylder kan være fulde af bekymringer, frygt for fremtiden og negative tanker om noget, der allerede er sket. Hvad nu hvis jeg laver fejl? Hvorfor gjorde jeg sådan? Hvorfor sagde hun sådan? Jeg bliver til grin, hvis jeg skal sige noget i morgen. Hvad nu, hvis jeg ikke kan …

Vi kan ikke styre vores tanker, men vi kan lære at styre, hvor meget opmærksomhed vi giver dem og hvor meget, vores egne tanker får lov at fylde i vores bevidsthed.

Tanker er ikke virkeligheden

Har du generende tankemylder så husk, at tanker ikke er virkeligheden.

Tanker er en konstruktion, noget hjernen skaber på baggrund af de informationer, den får og tidligere har fået. Hjernen får informationer fra omgivelserne, fra kroppen og fra erfaringer og tanker, krop og hjerne har gjort sig gennem livet. Tidligere og nye oplevelser er det grundlag, din hjerne producerer tanker ud fra.

Nogle af de informationer, hjernen kan bruge til at producere tanker, er så gamle og så godt gemt væk, at du ikke rigtig kender dem. Det kan være oplevelser fra barndommen, enten før du fik sprog eller før du kunne sætte ord på, hvad der egentlig skete. Eller hændelser, du ikke tog dig særligt af, da de skete, men som senere viser sig at have gjort stort indtryk på din hjerne.

Alle mennesker har negative, besværlige tanker. Det er kun, når et mylder af negative tanker får lov at fylde for meget og får for meget opmærksomhed, de bliver rigtig besværlige. Som når et tankemylder er fyldt med skam og selvbebrejdelser. Der kan skrives tykke bøger om skam, for det er en svær følelse at leve med.

At en menneskehjerne kan forbinde tanker og erfaringer ad snørklede omveje, du med din bevidsthed ikke selv ville have fundet på, er spændende, mystisk, fantastisk - og nogle gange lidt besværligt. Spændende, fordi det er derfor, kreativitet og nyopdagelser opstår. Besværligt, fordi det kan være der, tankemylder, angst og skam har deres rod.

Prioriter dine tanker

Du behøver ikke reagere på den enorme mængde tanker, der dagligt når din bevidsthed. Du kan lære at sortere og prioritere hvilke tanker, du vil give opmærksomhed og hvilke du med kærlighed og respekt vil lade glide forbi uden at reagere eller handle på dem.

Det er ikke let, men det kan lade sig gøre at slippe fri af besværligt tankemylder. Afledning, dvs. at gøre noget, der beskæftiger og optager hjernen med noget andet end tankerne, er én måde at slippe besværlige tanker.

En anden er at acceptere tankerne som det, de er: Tanker. Et sammensurium af historie og nutid. Tanker er ikke virkeligheden.

Negative tanker, der modtages og behandles med kærlighed, accept og respekt, bliver lettere at leve med. Tanker, der gemmes væk eller presses i skammekrogen, kan blive besværlige, vedholdende og mere dominerende, end de fortjener.

Det kan godt være svært at finde noget at aflede sine tanker med, når man ligger i sin seng og bare gerne vil slukke for det hele og sove. Lydbøger, meditation, afslappende musik, sex, en god film eller blid yoga før sengetid kan være gode afledningsmanøvrer for tankemylder. Find selv ud af, hvad der virker godt for dig og dit tankemylder.