Følelser

Nogle følelser er rare og hjælpsomme. Andre mere besværlige.

Mennesker er fulde af følelser. Hver dag. Hele tiden.

En håndskrevet oversigt over nogle af de følelser, vi kan have. Nogle gange lægger vi ikke mærke til dem, men reagerer bare spontant på dem. Når vi er glade, smiler vi. Når vi er sultne, finder vi noget mad. Når vi er trætte, sover vi.

Andre følelser fylder meget. Nogle gange alt for meget. Eller fylder det hele. Det er især sorg, vrede og angst, der kan fylde meget i et menneskeliv. Det er udmattende og man kan føle sig helt slidt op af stærke følelser, man ikke kan/vil/tør reagere hensigtsmæssigt på.

Stærke følelser er gode at have, det er en del af det at være menneske. Stærke  følelser er et problem, hvis de overtager styringen af dit liv på en måde, du ikke bryder dig om.  Når de bestemmer, hvad du siger og gør. Bestemmer hvad du tænker om dig selv og dine omgivelser. Bestemmer om du sover godt om natten.

Besværlige følelser?

For mange er de mest besværlige følelser vrede, angst og ked-af-det-hed.

Selvom besværlige følelser nogle gange nærmest dukker op ud af det blå, er der altid en årsag. Så står man der: Vældigt rasende eller helt vildt bange eller stortudende og enormt ked af det, uden nogen åbenlys grund til at reagere så stærkt. Nogen kalder det at overreagere, når stærke følelser trigges af noget, andre synes er ingenting. Så bliver man måske flov over at reagere sådan og prøver at undgå at komme i samme situation igen.

Nogle følelser kan være så svære at rumme, at det er lettere at pakke dem væk og forsøge at glemme dem. Eller gøre alt for at undgå de situationer, hvor de dukker op med alt for stærk kraft. Det hjælper desværre ikke, følelser der pakkes væk eller undgås, kommer altid igen. På den ene eller den anden måde. Nogle gange forstærket og ud af det blå.

Er dit liv overfyldt med besværlige følelser og tanker, der styrer dit liv i en retning, du ikke har lyst til at gå? Gør noget ved det. Tænk over, hvorfor besværlige følelser og tanker fylder så meget. Mærk efter, hvad det de prøver at fortælle dig. Snak med nogen om dem. Find ud af, hvad det er, der trigger besværlige følelser og tanker. Lær hvordan du bedst muligt håndterer dem.

Det tager tid og kræver både mod og energi at blive venner med sine besværlige følelser, men giv ikke op. Du kan få det bedre og du kan blive bedre til at håndtere dine besværlige følelser.